FAQ – Vanliga frågor

Vanliga frågor våra kunder ställer till oss

Här hittar du de vanligaste frågorna vi får inför, under eller efter en flytt.

 När man fått en flyttoffert av oss, så kommer det oftast via mejl och tycker man att den ser bra ut så är det absolut lättaste sättet att svara på denna och skriva att tex, vi önskar boka in denna flyttning samt datum och därefter så kommer en bekräftelse till er mejlinkorg med bokningen samt vilken tid vi anländer.

Ja självklart vi har det mesta som självpackaren behöver allt ifrån tejp, bubbelplast, märklappar, och allt annat som man kan behöva.

Ja självklart får man låna flyttlådor av oss när man väljer att flytta med oss, dessa brukar man få låna cirka 20 dagar innan flytt och 20 dagar efter. Vi kan även leverera flyttkartongerna hem till er adress för en liten slant.

 Nej absolut inte gör man det så blir man ersättningskyldig, man måste ha märklappar i rutorna som finns utmärkta på flyttlådorna.

Om man väljer att behålla några lådor efter sin flytt så ligger dessa på cirka 30:-/st. Kolla med oss om aktuellt pris.

 Det enklaste sättet är då att ringa vår kundtjänst se info här

Vad som ingår i flyttstädning finner ni här (https://www.aj-expresservice.nu/stadtjanster/)

 Ja vi kan ordna detta och vi har godkänt tillstånd för att göra detta och det finner ni på vår hemsida under rubriken blanketter.

 Vi har nöjd kundsgaranti 5 dagar dock så är det viktigt att ni kontaktar oss innan ny person flyttar in i er gamla bostad.

 Ja vi skickar alltid bekräftelse på vad vi kommit överens om detta är en trygghet både för er och för oss.

Det är mycket annat att tänka på inför flytten

Adressändring

Att ändra sin folkbokföringsadress till den nya bostadsadressen, som görs via Adressändring, är nog något som de flesta håller med om är av yttersta vikt för allt ska fungera rent praktiskt med post och dylikt. Det är viktigt av flera skäl att den korrekta adressen finns registrerad i alla system som någon som vill nå oss kan använda för detta ändamål. Oavsett om det gäller för ett besök eller för att skicka post.

Abonnemang

Då en flytt kräver att vi går igenom många av våra abonnemang kan det vara ett utmärkt tillfälle att försöka tänka igenom och undersöka om det är rätt abonnemang vi har till olika tjänster. Vilket elbolag vi använder oss är exempelvis en fråga som de flesta kanske inte tar sig tiden att titta närmare på i vardagen, men när nu en förnyelse krävs i alla fall så kan det vara värt att gå igenom detta. Tjänsten Elskling är ett exempel på en tjänst som kan användas för att jämföra olika elbolag och att komma fram till vilket som bäst motsvarar ens önskemål. Förhoppningsvis kan det också leda till lägre elkostnader.

Telefonabonnemang är inte av samma vikt som det en gång var när det kommer till flytt. Nu för tiden när många enbart har mobiltelefon och ingen fast telefoni är det inte säkert att någon förändring behöver ske alls. Men, det kan ändå vara värt att titta igenom. Om du flyttar ut på landet eller någon annanstans där det kan vara sämre teckning kan det leda till problem, särskilt om du har abonnemang eller kontantkort ifrån någon av de mindre telefonbolagen. Oavsett kanske det finns något erbjudande som skulle passa dig och nu kan vara ett bra tillfälle att göra slag i saken.

Tv, bredband och andra tjänster måste anmälas för flytt eller uppsägning. Även här kan det finnnas möjligheter att spara pengar eller att få bättre tjänster. Kanske fler intressanta tv-kanaler eller snabbare bredband finns tillgängligt för din nya bostadsort? Glöm inte att kontrollera villkoren för dessa tjänster, så att det inte blir någon oväntad kostnad.

Försäkringar

En flytt kan leda till nya behov av försäkringar, eller förändringar av de gamla. Om flytten sker ifrån lägenhet i innerstan till villa i förorten kanske dels en husförsäkring behövs, men du kanske skaffar bil samtidigt och behöver en försäkring till den också? Ett tips kan vara att jämföra försäkringar via någon tjänst, exempelvis blocket. Möjligheten till bättre villkor ska inte underskattas.